Klubbens historie

Københavns Roklub’s historie, viser at klubben har haft meget stor indflydelse på udviklingen af sportskulturen i Danmark, ved at have været initiativtagere til at skabe bl. a. Dansk Forening for Rosport (DFfR), Dansk Idræts Forbund (DIF) og Københavns Idræts Forening (KIF).
Historien viser også at klubben er i konstant udvikling ved fx. at blive kåret til “Årets Idrætsklub i København” i 2006 og ved at gennemføre en kæmpe udvidelse af klubhuset i 2010.

Læs KR’s 100 års jubilæumsskrift ved at klikke her

Læs KR’s 150 års jubilæumsskrift ved at klikke her

1. oktober 1866:Handels- og kontoristforeningens Roklub stiftes under ledelse af etatsråd Harald Fritsche. Foreningen gik til etatsråd, grosserer O. B. Suhr og fik ham interesseret i tanken og klubbens første båd “Tak”, var sikret. Københavns Roklubs første bådehus lå på Appelbys Plads, Christianshavn – lige Nord for den nuværende Langebro. Københavns Roklub blev stiftet, som den kun anden roklub i Danmark, en lille måned efter danmarks ældste roklub, Roforeningen KVIK (22.9.1866).

1880: Klubben skifter navn til Københavns Roklub.

1883: Københavns Roklub indstifter den skandinaviske kaproning i samarbejde med Christiania Roklub og Stockholm Roddförening.

1884: Et nyt bådehus indvies i Tømmergraven, der hvor Politigården i dag ligger.

1887: Københavns Roklub stifter Dansk Forening for Rosport, da man i Københavns Roklub forstod, at skulle rosportens fremgang være blivende, måtte der en samlet ledelse til.

1891: Københavns Roklub stifter Københavns Roklubs atletikforening, der først skifter navn til Københavns Fodsports Forening og senere bliver til Københavns Idræts Forening.

1896: Københavns Roklub stifter Dansk Idræts Forbund (DIF) for at centralisere idrætten i Danmark. Eugen Schmidt, Københavns Roklub, bliver DIF’s første formand.

1900: Københavns Roklubs medlemmer vinder tovtrækningen ved de Olympiske Lege i Paris. Det var ved denne lejlighed at Københavns Roklubs flag blev til, da der krævedes et flag for at deltage ved OL. Man tog ganske enkelt det græske flag og fjernede det blå kryds og indsatte Københavns Roklubs stander i stedet.

1902: Det første bådehus på “Djævleøen” indvies.

1929: Københavns Roklubs ærespokal indstiftes. Desuden bliver støtteforeningen GKR dannet.

1936: Klubbens første præsidium vælges. Byggefondet stiftes. Københavns Roklubs 50. Danmarksmesterskab vindes.

1941: 75-års jubilæum. Klubbens nye bådehus indvies i overværelse af Kong Christian X og Kronprins Frederik. Det er dette bådehus, som Københavns Roklub stadig befinder sig i.

1944: Københavns Roklubs bådehus beslaglægges og lukkes af den tyske værnemagt.

1945: Verdenskrigen afsluttes, og tyskerne forlader vores bådehus. Københavns Roklub køber lejrgrund i Mosede.

1950: Robassinet bygges.

1956: Københavns Roklub bygger det første hus på klubbens lejrgrund i Mosede.

1961: Finsk badstue (sauna) bygges. Byggegælden betalt ud.

1966: 100 års jubilæum.

1967: Nyt hus opføres i Mosede. Anskaffet fra Sverige for en del af jubilæumskontoens midler.

1970: En gruppe medlemmer skabte røre i klubben, da de spurgte: “Skal vi have damer i Københavns Roklub?”.

1973: På vejen hjem fra en langtur til Flensborg/Kiel rammes Københavns Roklub af en tragisk ulykke, da en ung roer mister livet ifm. en påsejling af en bundgarnspæl.

1975: På generalforsamlingen bliver det vedtaget, at kvinder skal have adgang til optagelse i Københavns Roklub.

1981: Københavns Roklub præsenterer “Port of Copenhagen” – Langdistancekaproning i inriggere.

1993: Københavns Roklub afholder den første Dragebådsregatta, hvilket med årene bliver et større og større aktiv for klubben.

2004: Københavns Roklub sælger sin sommerhusgrund ved Mosede for at skaffe midler til en udbygning af klubhuset.

2006: Københavns Roklub indvier sit nye sommer- og bådhus “Hammer-Ro” på Hammergården, ved Holbæk Fjord.

2006: Københavns Roklub kåres som “Årets Idrætsforening i København” af Københavns kommune ved Kulturborgmester Martin Geertsen.

2010: Den store tilbygning og ombygning af Københavns Roklubs klubhus indvies den 23. oktober.