Senior fællesroning

Motionsroning
Motionsroning kan være mange ting. Normalt vil det være en god rotur rundt i Københavns havn på 2 til 3 timer, hvor man kan nå gennem kanalerne og ud forbi Langelinie. Men det kan også være en tur frem og tilbage i havnen med fokus på at ro hurtigt.

Motionsroning foregår i 2-eller 4 åres inriggere med styrmand, eller man kan gå ud i en GIG, der er en smallere bådtype. Til gengæld er den noget hurtigere og kræver lidt mere ro-teknik.

Kaproning

Kaproning, der primært foregår i særlige kaproningsbåde (outriggere), er for den gruppe af mennesker, der vil dyrke rigtig konkurrenceroning med den indsats, der kræves dertil. Vi har både liggende ved Danmarks RoCenter (DRC) ved Bagsværd Sø, så du har mulighed for at ro på baner på Danmarks Rostadion og i noget af Danmarks bedste rovand.

Vi dyrker også kaproning i de bredere inriggere både, hvor der ikke stilles lige så høje krav til teknikken, så du hurtigere kan nå et niveau, hvor du kan deltage i lokale og landsdækkende motionsturneringer.

Københavns Roklub har et stort udvalg af kaproningsbåde, stolte traditioner og gode instruktører, så hold dig ikke tilbage, hvis du har et konkurrencegen gemt i dig.

Langtursroning
Langtursroning foregår for det meste i motionsbåde, også kaldet inriggere her i landet, men hvis man melder sig til ture i udlandet, kan man godt komme ud for at skulle ro langt i outriggere eller gig, som er smallere end inriggere.

Langture indenfor Danmarks grænser sker i Københavns Roklub-regi, hvor vore egne langtursstyrmænd laver ture rundt omkring i landet. Det kan foregå, hvor man starter og slutter enten i klubben (fx. Amager rundt) i vore egne både, eller vi låner både i en anden klub. Fx. er der ind i mellem ture fra Næstved, Guldborgsund, det sydfyske øhav, Gudenåen og lignende. Der ros normalt i 2- eller 4-årers inriggere.

Overnatning på disse ture kan ske på flere forskellige måder fra at overnatte i fremmede roklubber over telt til hotel, alt efter hvorledes arrangøren planlægger turen.

Udenlandske roture

Udenlandsturene foregår enten i Københavns Roklub-regi, hvor vore egne langtursstyrmænd laver ture rundt omkring i udlandet, eller hvor Dansk Forening for Rosport (DFfR) og Verdensforbundet (FISA) arrangerer langturene. Turene kan være over det meste af verden, Københavns Roklub har arrangeret ture til Holland, Sverige,  Frankrig, Tyskland og Skotland – bare for at nævne nogle stykker. Bådene kan være i mange forskellige typer både: Alt fra de hurtige, smalle 4-årers outriggere over de lidt bredere gigbåde eller de endnu bredere inriggere til kirkebåde, hvor man ror 20 personer i hver båd.

FISA-turene er noget helt specielt. Det kan være ture i Australien, USA eller Norge, hvor de samler mellem 60 til 80 roere fra hele verden til ture på 200 til 300 km. og ror i 4-årers outriggere. Overnatning på ture i udlandet er næsten altid på hoteller eller hostel.